Przy pomocy Modelu EFQM
Etapy doskonalenia w Modelu EFQM
Doskonalenie organizacji przy pomocy Modelu EFQM przebiega w trzech etapach:
- Samoocena organizacji przy pomocy Modelu EFQM;
- Planowanie inicjatyw strategicznych (obejmujących grupy projektów) i projektów doskonalących oraz ustalenie priorytetów;
- Wdrażanie inicjatyw strategicznych i projektów doskonalących zatwierdzonych przez kierownictwo organizacji do realizacji.
Wszystkie etapy doskonalenia realizowane są przez zespół menedżerów i pracowników (często nazywany zespołem EFQM) który ukończył odpowiednie szkolenie EFQM. Uczestnictwo w samoocenie jest unikalną okazją do uzyskania całościowego obrazu jak działa organizacja i jakie wyniki osiąga; rozwija umiejętności przywódcze członków zespołu i silnie ich motywuje do zaangażowania się w doskonalenie.
Cykl doskonalenia organizacji
Cykl doskonalenia trwa zwykle około roku i jest powtarzany w kolejnych latach tworząc drogę organizacji do doskonałości.
Przeprowadzona na zakończenie cyklu powtórna samoocena pokazuje w obiektywny sposób osiągnięte rezultaty i wskazuje potencjalne obszary do doskonalenia w kolejnych cyklach. Na zakończenie pierwszego cyklu doskonalenia organizacja już może ubiegać się o prestiżowe Wyróżnienie EFQM.
Eksperci Fundacji
- Doradzają kierownictwu organizacji co do strategicznych kierunków i metod doskonalenia. Celem doskonalenia jest osiągnięcie poziomu wybitnych organizacji europejskich i światowych – laureatów EFQM Global Award;
- Dobierają odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia samooceny EFQM dostosowane do charakteru, wielkości i poziomu dojrzałości organizacji;
- Moderują warsztaty poświęcone samoocenie organizacji oraz planowaniu inicjatyw strategicznych i projektów doskonalących;
- Pomagają w definiowaniu inicjatyw strategicznych i projektów doskonalących;
- Wskazują dobre praktyki wiodących organizacji europejskich i światowych, i pomagają w ich wdrożeniu prowadząc warsztaty tematyczne;
- Monitorują przebieg wdrażania inicjatyw strategicznych i projektów doskonalących tak aby organizacja osiągnęła zaplanowane rezultaty.
Program wyróżnień EFQM motywuje zarząd, managerów i pracowników do kształtowania systemu zarządzania organizacji w kierunku ciągłego doskonalenia oraz kultury doskonałości. Wyróżnienia EFQM zapewniają międzynarodowe uznanie dla profesjonalizmu i osiągniętego postępu organizacji.
Fundacja jako Partner EFQM przyznaje krajowym organizacjom 3 rodzaje wyróżnień EFQM.